3D-printen - Bevis Marks, Skanska

3D-printen eindelijk toegepast in de bouw

Skanska, een multinational bouw-en ontwikkeling bedrijf, gevestigd in Zweden, gebruikt 3D-printen in de bouw van het Bevis Marks project in London, zo berichtte Chartered Institute of Building (CIOB).

Vorige week zijn er 8 verbindingsstukken voor de boomachtige kolommen op het dakterras van het gebouw geïnstalleerd. De kolommen ondersteunen het dak wat gemaakt is van EFTE-folie, een recyclebaar transparant materiaal wat minder weegt dan glas maar meer licht doorlaat.

Het was de bedoeling om de 8 verschillende koppelstukken met gietstaal of gespleten of gelast staalplaat te produceren. Deze methodes bleken echter te duur of te moeilijk te zijn, of het voldeed niet aan de esthetische normen van architect Fletcher Priest.

3D-printen blijkt de ideale oplossing te vormen voor dergelijke constructies. Skanska benaderde de in High Wycombe gevestigde Quickparts, een 3D-print bureau dat op maat gemaakte componenten voor de ruimtevaart, defensie en medische industrie vervaardigt.

Om deze koppelstukken met traditionele productiemethoden te maken, zouden er 8 verschillende mallen gemaakt moeten worden. Nu konden de digitale ontwerpbestanden omgezet worden in unieke tastbare modellen door gebruik te maken van 3D-printen.

Het gebruikte materiaal is Nylon PA 12 poeder, die volgens het Selective Laser Sintering principe met een laagdikte van 0,1 mm, laag voor laag tot de gewenste complexe vormen is opgebouwd.

De complexe vormen zijn laag voor laag opgebouwd uit Nylon PA 12 poeder, met een laagdikte van 0,1 mm, door gebruik te maken van het Selective Laser Sintering principe. De koppelstukken zijn uit meerdere stukken gemaakt en daarna geassembleerd. Het totale proces heeft ongeveer 3 weken in beslag genomen. Tot slot zijn de 600 mm brede en 800 mm hoge koppelstukken afgewerkt en geverfd waardoor het eindresultaat op staal lijkt.

“3D-printen is er niet om traditionele productiemethoden te vervangen, maar het verlegt zeker de grenzen van wat er kostenefficiënt mogelijk is. Het komt vooral tot zijn recht bij lage productievolumes, waar conventionele productiemethodes onbetaalbaar zijn,” zegt Simon Hammond, Regionale Sales Manager van Quickparts.