Disney Research 3D printen

Disney Researchers ontwikkelen software om virtuele karakters tot leven te wekken

Disney Researchers ontwikkelen software om tastbare versies van virtuele karakters te maken.

De software is ontwikkeld door Disney Research in Zürich, Disney Research in Boston, ETH Zürich en MIT’s Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory.

Met de eerste reeks tools kan een ontwerper een scharnierende personage in de software invoeren, aansturing punten op het karakter selecteren en een reeks curves schetsen om de gewenste beweging op elk punt aan te geven. Het systeem berekent vervolgens wat voor mechanische montage het best overeenkomt met de gewenste bewegingen. Simulatiesoftware optimaliseert vervolgens de samenstelling om de gewenste resultaten te bereiken.

De tweede reeks tools maakt het mogelijk om digitale personages die vervormbaar zijn, zoals jelly monsters, planten en wiegende gebouwen, te transformeren in elastische figuren die de bewegingen van hun virtuele voorouders kunnen simuleren.

In de derde ontwerpfase, berekent het systeem de verdeling van stijve en zachte materialen. Zachte materialen kunnen bijvoorbeeld worden geplaatst bij scharnierende plekken, stijvere materialen in de ledematen.

“Hoewel mechanische personages al sinds de 19e eeuw onderdeel zijn van de speelgoedindustrie sinds, is het ontwerpproces grotendeels “trial and error”, zelfs voor de experts,” zei Bernhard Thomaszewski, een verwante wetenschappelijk onderzoeker van Disney Research, Zürich. “De meeste mechanische personages zijn dan ook beperkt in omvang en complexiteit, wat de creatieve vrijheid van de ontwerpers remt.”

“Onze karakters zijn momenteel beperkt tot cyclische bewegingen,” zei Stelian Coros, een onderzoeker bij Disney Research, Zürich. “Maar ons onderzoek brengt ons een stap dichter bij de snelle ontwikkeling en productie van op maat gemaakte robots die kunnen voelen en communiceren met hun omgeving en daarom complexe taken kunnen uitvoeren.”

Zeven van de 10 ontworpen personages zijn met behulp van 3D-printtechnologie gefabriceerd. Het ontwerpen van elk figuurtje duurde maar een half uur.

De resultaten zullen gepresenteerd worden tijdens ACM SIGGRAPH 2013 – International Conference on Computer Graphics and Interactive Techniques – 21 t/m 25 julin in Anaheim, California.

Bekijk ook de video om te zien hoe de virtuele karakters tot leven worden gewekt.