foto Gerrit Boer 140318 18 km. Nieuweroord: Remco Liefting demonstreert een 3d printer op  school de Regenboog

Grounded or not: 3D-printen op de basisschool

Enige tijd geleden interviewden wij Willem Vermeend, expert op het gebied van o.a. 3D-printen. Hij liet ons weten dat hij vooral binnen de industrie veel groei verwacht, maar niet per se in de huiskamer. Hiervoor zou 3D-printen meer in het onderwijs geïntegreerd moeten worden. Wij vonden een project genaamd 3Dkanjers: talentontwikkeling door wetenschap en techniek. Dit project wil 3D-printen op basisscholen introduceren en het in het onderwijsprogramma krijgen.

Robin Platjouw, ICT-coördinator en leerkracht op basisschool ’t Slingertouw in Eindhoven, had filmpjes van 3D-printers gezien en wilde een soort lab op de school maken. Dit werd het Lab4Makers, ook genoemd op de website van de school. Leerlingen van groep 7 en 8 komen hier één keer per week samen om te experimenteren met hun creativiteit en technologie. De leerkracht heeft twee printers van Ultimaker besteld die door de leerlingen zelf in elkaar konden worden gezet, zodat ze zelf konden zien hoeveel technologie er in zo’n printer verwerkt is. Volgens Robin Platjouw wordt de nieuwsgierigheid van de leerlingen op deze manier gestimuleerd, zij willen ontdekken wat er allemaal mogelijk is met zo’n 3D-printer. Hij geeft aan dat veel kinderen een eigen account hebben aangemaakt op Tinkercad, een programma waar je gratis zelf 3D-ontwerpen kunt maken. De leerlingen maken dus het volledige proces mee van het printen: het in elkaar zetten van de printer, het ontwerpen van eigen creaties en het printen ervan.

Basisschool leerlingen krijgen 3D printles op de Groene Driehoek.

Er zijn ondertussen al 300 scholen die ook gebruik maken van 3D-printers binnen hun onderwijsprogramma, 90% hiervan bevindt zich op basisscholen en 10% op het voortgezet onderwijs. We hopen dat nog meer scholen dit initiatief gaan overnemen en dat leerlingen hun creativiteit, inzicht en begrip van technologie op deze manier kunnen ontwikkelen. Zoals Robin Platjouw al zegt: “Wie had 5 jaar geleden gedacht dat dit apparaat hier zou zijn? Over 10 jaar is er misschien wel een nieuw apparaat dat door onze kinderen is uitgevonden. Dat vind ik het mooie, dat die nieuwe technologieën kinderen op een creatieve manier kunnen stimuleren om verder te denken.” Bekijk hier het filmpje. De 3dkanjers hebben ook een gratis magazine uitgegeven, deze kun je hier vinden.