3d printen in het 3D Atelier

Il Tempietto in het 3D Atelier

Ik het 3D Atelier hebben we met en voor de bezoekers de gekste, liefste en leukste modellen 3D-geprint. De Il Tempietto is een van de mooiste modellen die we hebben gemaakt! Hieronder een uitgebreid verslag.

Een kleine tempel in Rome inspireerde Jasper Amsing  tot het maken van een 3D model. In hout en nu geprint met de Ultimaker. Op zijn site jasperamsing.nl is binnenkort meer te zien over de tempel. Het 3D Atelier nam de uitdaging aan. Een aantal elementen maakte het printen van een goed model niet gemakkelijk. We beschrijven het maken en wat problemen, incl. enige technische gegevens.

Het model is voorbereid in Cura; de totale hoogte is 150 mm; opgebouwd in lagen van met een hoogte van  0,1 mm. Totaal dus 1500 lagen te printen! De wanddikte 0,8 mm met een 0,4 mm nozzle met brim voor hechting aan het bouwplatform. Een eerste poging van het printen van het  onderste deel, een rond vloeroppervlak in enkele plateaus met brede trappen rondom werd geprint met 50 mm/sec en 220 graden en ventilator uit mislukte: de draden hechtten niet en het plateau trok krom.

De printtemperatuur werd verhoogd naar 335 graden; de wanddikte verlaagd naar 0,4 mm en de vullingsgraad werd verlaagd naar 20 %.  Na de eerste hechtlaag werd de printsnelheid getuned  op 60 mm/sec. De draden hechtten en het plateau bleef vlak. Helaas liet de fanduct van de ventilator los aan een kant na ruim 4 uur printen en dit werkte als bulldozer. Een poging in de pauzestand de fanduct voorzichtig vast te zetten met tape bleek toch met een kleine verschuiving van de printkop te zijn uitgevoerd. Bij hervatten van het printen bleek het plateau te zijn verschoven. Intussen was de dinsdag en woensdag voorbij.

De fanduct werd nu zorgvuldig vastgezet en getaped voor de zekerheid. Na een nieuwe start op donderdagochtend gaat het prima. Het plateau blijft vlak, de hechting is goed. Gelukkig is er de koopavond, zodat we ca 10 uur ter beschikking hebben. Na ca. 5 uur is de bovenkant van de plateaus bereikt en start het printen van de pilaren. De temperatuur wordt terug getuned naar 220 graden; de ventilator vol aan gezet en de printsnelheid terug getuned naar 35 mm/sec. Hierbij werd gebruik gemaakt met onze ervaring van het printen van hangertjes van vogelkooitjes met eveneens een cirkel van pilaren (de tralies). Door de geringere printsnelheid moest het trillen van de opstaande fragiele pilaren zo gering mogelijk zijn. De keuze van de transportsnelheid en de snelheid en mate van retractie is een compromis die te maken heeft met het voorkomen van spindraden tegenover het in trilling brengen van de pilaren. We kozen voor een transportsnelheid van 150 mm/sec en retractiesnelheid van 40 mm/sec en 5 mm retractie. Enige spindraden is  acceptabel en zijn verwijderbaar. Aan het einde van de koopavond ziet het er goed uit en de Ultimaker kan de nacht en ochtend doorprinten. Op vrijdagochtend is Il tempietto een eind gevorderd en ziet het er nog steeds mooi uit. Steeds mooier eigenlijk. Ook de fragiele balustrade (waar we geen garantie op goed lukken voor konden geven) is mooi gelukt. Laatste punt van twijfel was het fragiele kruis bovenop. Zelfs het kruis ziet er goed uit.

Onderweg zijn een aantal foto’s gemaakt om het verhaal en zijn mislukkingen, maar vooral het succes te ondersteunen. Na een totale printtijd van 23 uur ziet het resultaat er boven verwachting mooi uit en Jasper is zeer in zijn nopjes. Uiteraard ontbreekt ook niet het eindresultaat in de handen van Jasper.

Het zal niet verbazen dat dit de langste printtijd aan één product is in het 3D Atelier!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *