Landscape House

Landscape House wordt expositieruimte voor musea

Gaat het dan toch echt gebeuren? Sinds we een maquette van de Landscape House  hebben gezien, zijn we razend enthousiast over dit project. De maquette is onderdeel geweest van onze exposities in Amsterdam en Haarlem, maar wie weet zal de volgende expositie ín de Landscape House plaatsvinden!

Het 3D-printen van het Landscape House van architect Janjaap Ruijssenaars wordt namelijk werkelijkheid. Hij is met BAM een samenwerking aangegaan die afgelopen week tijdens de PROVADA werd beklonken. Het ontwerp zal verder worden uitontwikkeld om vervolgens te worden geprint. Als het klaar is, wordt het een onderkomen voor tijdelijke exposities met kunst uit musea. AM Real Estate Development treedt op als ontwikkelaar van dit innovatieve project, dat zal verrijzen op een nader te bepalen locatie in Amsterdam, zoals bijvoorbeeld de Zuidas.

Begin vorig jaar presenteerde de architect zijn zogeheten Landscape House. Dat werd bedacht vanuit de vraag of een  gebouw als het landschap kan zijn. ‘Omdat de aarde één geheel is zonder begin of einde, kwam ik uit op een gebouw dat geen begin en geen einde kent. 3D-printen bleek de meest elegante productiemethode voor de complexe krommingen’, stelt Ruijssenaars van Universe Architecture. Een kunstzinnig ontwerp vraagt om kunstzinnige werken. Om het gebouw geschikt te maken voor de museale functie is een samenwerking aangegaan met ingenieursbureau Deerns, een bekende in de museumwereld. Het ontwerp is nu klaar om verder te worden uitontwikkeld en vervolgens te worden geprint. BAM wil die taak op zich nemen.

‘Wij zijn zeer geïnteresseerd om de 3D-printtechniek in combinatie met traditionele technieken in te zetten om dit spectaculaire ontwerp te realiseren’, zegt Rutger Sypkens, hoofd Ontwikkelen van BAM Utiliteitsbouw regio Noordwest. ‘Met de printtechniek wordt lokaal zand gebruikt door het met behulp van een speciale vloeistof in de gewenste vorm te verharden. Dat gebeurt met een super 3D-printer van Enrico Dini, die we naar Nederland willen halen. Dat is nog niet eerder in Nederland gebeurd.’

Amsterdam Marketing, ABN AMRO – Het Culturele Hart en Buro van Ons ondersteunen het project actief vanuit hun organisaties. De innovatie is mede mogelijk gemaakt dankzij ondersteuning van de Rijksoverheid.

Bron: BAM