Liz Ciokajlo

Liz Ciokajlo @ Het 3D Atelier

De focus van de masterthesis van Liz Ciokajlo was ”de objectificatie van de schoen”. Het project startte met een onderzoek naar hoe 3D-printen de schoeiselarchitectuur zou kunnen veranderen. Ondanks de vele voordelen van de nieuwe technologie, vond Liz Ciokajlo de materialen te beperkt: er werd te weinig gebruik gemaakt van natuurlijke materialen. Daar moesten toch meer mogelijkheden voor zijn?

Ciokajlo heeft daarom praktisch onderzoek gedaan naar het 3D-printen van “non-woven” materialen. Een collectie van gevarieerde natuurlijke non-woven materialen werd geselecteerd en toegepast. Door de vezels te concentreren en bindmiddelen toe te voegen, konden de eigenschappen veranderen en hiermee zowel zacht als hard materiaal over een continu oppervlak geproduceerd worden. Naarmate het project vorderde werd duidelijk dat synthetische biologie zal convergeren met 3D-printen om oplossingen te bieden voor deze kwestie.

Innovatieve materialen zoals vilt en wol zijn “geleend” uit de product- en meubelindustrie en toegepast op mode; een grote uitdaging om te kijken welke natuurlijke materialen ook geschikt zijn om schoenen van te 3D-printen. Het element dat van de collectie één geheel maakt is de ontwerpvorm.

Bekijk het werk van Liz Ciokajlo van 8 juni t/m 27 juli in het 3D Atelier in Arnhem!

_______________________________________________________________________________________________________________

The focus of the MA thesis of Liz Ciokajlo was “The Objectification of the Shoe”. The project started with the examination of how 3D printing could alter footwear architecture and identify new design constructions. Observations were made that whilst the potential of this new technology offers many benefits the materiality was limited. There seems to be a lack of natural materials used. This lead to the critical theory 3D print is the right process but maybe using the wrong materials?

So practical research was made into the use of non wovens as a potential material arrangement which could be developed by specialists to drive the materials used in 3D print. A collection of varied natural non woven materials were selected and applied to a methodology in a masters educational context. By concentrating the fibres and adding binders, the properties and characteristics could change, producing both soft and hard material over one continuous surface.

Innovative materials used in the product and furniture industries (like felt and wool) were “borrowed” and applied to fashion footwear raising further challenges as to what materials are acceptable, in a trend lead fashion context. The design form was the element unifying the collection. As the project progressed it became evident, synthetic biology will converge with 3D print to offer solutions to these issue.

Check out Liz Ciokajlo’s work from the 8th of June until the 27th of July at the 3D Atelier in Arnhem!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *