Martijn Hage

Martijn Hage gebruikt 3D-printen voor kunstproject

Naar aanleiding van het AVRO/TROS radio cultuurprogramma Opium op 4 liet Kunstenaar Martijn Hage zich een week lang opsluiten in de Torenkamer van Vondelpark CS. Hier in eenzaamheid heeft hij zijn kunstwerk genaamd ‘Hortus Filamentus’ gestalte gegeven. Het is een negenluik en vormt een vierkant geheel op de grond. Elke tegel van 50 x 50 cm bestaat uit een magisch micro-ecosysteem met daarop geïntegreerde 3D-geprinte objecten. Als geheel een stilleven, maar zeker niet levenloos, want er kunnen in de loop van de tijd nieuwe 3D-geprinte objecten aan toegevoegd worden. Martijn Hage is geboren op 2 april 1964 en woont in Bathmen. Naast vrij kunstenaar is Martijn werkzaam als interactie/grafisch ontwerper.

“Op de kunstacademie ben ik in een vroeg stadium de creatieve mogelijkheden gaan onderzoeken die de digitale technieken me konden bieden. Als grafisch ontwerper is het digitale medium uitermate geschikt om veel varianten van één of verschillende uitgangspunten te onderzoeken. In mijn vrije werk vergroot ik zelfs de mogelijkheden door multi-dimensionale technieken te gebruiken.”

Om een extra tastbare dimensie toe te voegen aan zijn 2D werelden koos hij in dit kunstproject voor het 3D-printen. Voor hem een nieuwe techniek en een flinke uitdaging in zo’n korte tijd. Hij mocht twee weken lang twee Ultimaker2 lenen en kreeg van het Emmense bedrijf Innofil3D een breed assortiment filament ter beschikking gesteld om naar hartelust met hun materiaal zijn objecten te printen. Aangezien Martijn vrij veel objecten moest printen en hij maar een week in De Torenkamer actief zou zijn, ging hij op zoek naar meer 3D-printvolume. Hij kwam hiervoor uit bij 3D Hubs (het Amsterdamse bedrijf dat wereldwijd 3D-printers van particulieren koppelt aan een 3D-printservice voor de consument). Sommige van zijn ontwerpen zijn digitaal naar verschillende 3D Hubs doorgestuurd en Hage kreeg ze vervolgens fysiek terug. Het negenluik bestaat zoals beschreven uit negen tegels. Negen panelen die elk hun eigen magisch micro-wereld laten zien. Verborgen in een van die negen werelden, is ook nog een geheime, tiende wereld. Deze wereld heeft twee weergaven van de natuur: een tijdens de dag en de ander tijdens de nacht. De nachtversie is zeer speciaal door het gebruik van de 2.5D-print (reliëfprint waarbij er heel veel lagen inkt op elkaar worden geplaatst zodat er een 2.5D-structuur ontstaat) een techniek die door Océ is ontwikkeld. Het oppervlak van het tiende paneel is hiermee geprint en de objecten zijn 3D-geprint met InnoGlow (waardoor ze licht geven in het donker).

Martijn is altijd op zoek naar de creatieve mogelijkheden in nieuwe technieken. Op de menukaart staat nu holografie. Zijn kunstwerken zijn in beperkte oplage kloonbaar.