Monday Meetup Rogier van der Heide

Monday Meetup #2 in Utrecht

Ground3d organiseerde met Team Venture de tweede Monday Meetup bij Seats2Meet in Utrecht. Tijdens deze meeting lag de focus op co-creatie, 3D printen en verdienmodellen. 3D printen kan worden gezien als een middel om nieuwe samenwerkingsverbanden en businessmodellen te stimuleren. Ook vond de beta launch van TeamVenture.nl plaats, een marktplaats voor ondernemers en ondernemende professionals om elkaar te vinden voor toekomstige samenwerking.

Iets zelf maken is zo veel leuker dan iets kopen
Rogier van der Heide (Vice President Light en Design van Philips) trad als eerste ten tonele.  Een tal van zijn projecten – niet alleen als lichtontwerper, maar deelnemend in het hele proces- passeerden de revue.  Van lichtgevende pakken van de Blacke Eyed Peas, een poging om de woestijn in Abu Dhabi te verlichten, tot het ontwerp en de uitvoering van de Openbare Amsterdamse Bibliotheek. Het thema co-creatie kwam steeds terug in zijn verhaal. ‘Indien mensen van verschillende disciplines naar elkaar luisteren en een unaniem eindresultaat nastreven,  worden de mooiste producten gecreëerd,’ aldus Rogier. Hij belichtte het woord co-creatie. ‘Door co-creatie en 3d printen kunnen mensen zelf weer dingen maken, in plaats van consumeren’. Aan het eind van zijn presentatie riep hij iedereen op om samen te werken en te gaan maken.

The Evolution of 3D printing
Bram de Zwart en Brian Garret zijn de oprichters van 3D Hubs. In hun presentatie kwam de geschiedenis van 3D printen in vogelvlucht voorbij, van 30 jaar geleden tot nu. Inmiddels bestaan er vele varianten van 3D printers voor thuisgebruik, zogenaamde desktop 3D printers. Deze zijn echter nog steeds niet voor iedereen weggelegd, mede vanwege de relatief hoge verkoopprijs. Brian en Bram richtten het platform 3D Hubs op met als doel iedereen eenvoudig toegang te geven tot 3D Printen. Wie in het bezit is van een 3D printer kan zich aansluiten op het platfrom om op die manier opdrachten aannemen van anderen. Zo kunnen mensen die geen 3D printer hebben, maar bijvoorbeeld prototypes of maquettes nodig hebben, gebruik maken van 3D printers om eenvoudig, goedkoop en lokaal te produceren.

Doodle3D – kind van de FabLab revolutie
Rick Compagne, de bedenker van Doodle3D, ging vervolgens ook in op 3D printen. Hij is een van de oprichters van FabLab Amersfoort, een open en coöperatieve werkplaats waar ontwerpers, uitvinders en ontwikkelaars gebruik kunnen maken van digitale fabricage methoden als lasersnijden, frezen en 3D printen. Wat je maakt en leert in een FabLab deel je weer en zo bouwt zich een wereldwijd netwerk van kennis op rondom digitale fabricage. Een van de resultaten voortgekomen uit het FabLab is Doodle3D, een heel simpel tekenprogramma waarmee iedereen kan 3D printen zonder daarvoor kennis te hoeven hebben van complexe 3D CAD programma’s. Het programma laat jong en oud op een hele laagdrempelige manier kennis maken met de revolutie van 3D printen.

Social Sourcing en samenwerken in innovatie
Frank Willems, directeur Lean Management Institute en lector aan de Hanze Hogeschool op ondernemende netwerken ging vervolgens nader in op sociale sourcing en samenwerken in innovatie. Volgens hem ontstaat co-creatie vanuit passie. Sociale netwerken kunnen hierbij prima worden ingezet. Een voorbeeld van het inzetten van crowds is het slim benutten van data van de vangstenregistratie van vis. 7000 Sportvissers leveren zichzelf, een community van 350.000 recreatieve vissers en het ministerie van EZ, Landbouw en Innovatie waardevolle tips en onderzoeksdata voor de waterkwaliteit. Door de ontwikkelingen op social media hoef je tegenwoordig maar 4,74 stappen te zetten om iedereen in de wereld te bereiken. In de jaren ‘70 kwam dezelfde onderzoeksopzet tot 6 stappen, de wereld wordt dus echt kleiner! Echter, besef dat je met cowdsourcing en sociale netwerken niet kunt sturen. Als je dit wel wilt doen, dan praat je over co-creatie en controleer je het proces van ontwikkeling. Zorg ervoor dat je in je ‘crowd’ innovators en early adopters verzameld en werk samen toe naar het zogenaamde ‘tipping point’.

Speed daten
Tot slot van de middag konden alle deelnemers op www.teamventure.nl zoeken naar interessante zakelijke matches voor de toekomst. Iedereen noemde zijn naam en vervolgens werd er een speeddate sessie gestart waarbij men elkaar kon opzoeken. En met succes! Hoewel de borrel om 17 uur zou starten, trokken de aanwezigen die diep met elkaar in gesprek waren, zich daar weinig van aan.

Meelopen met Rogier van der Heide
Tijdens de bijeenkomst kon je een meeloopdag winnen met spreker Rogier van der Heide. Deze is gewonnen door Yvonne van Zummeren. Zij heeft inmiddels bericht gehad. Nogmaals gefeliciteerd!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *