BRETOMER - Nick Ervinck

Nick Ervinck verrast wederom met spectaculaire 3D-prints

We zijn al een tijdje grote fan van de Belgische kunstenaar Nick Ervinck. Zijn 3D-geprinte sculpturen zijn intrigerende, opvallende verschijningen waarin het spanningsveld tussen het digitale en het fysieke duidelijk voelbaar is. Ground3d heeft in meerdere exposities prachtig werk van Ervinck getoond. Momenteel is één van zijn werken te bewonderen in onze expositie GO3D in het Museum voor Communicatie in Den Haag.

Met zijn nieuwste sculpturen, GNILICER, BRETOMER, MYRSTAW, NOITULS en NOITENA heeft Nick Ervinck opnieuw de grenzen van het 3D-printen verlegd. Uitgedaagd door de firma Stratasys maakte Ervinck deze innovatieve kunstwerken. Stratasys voert in hun vestiging te Israël al jaren onderzoek uit naar deze nieuwe technologie waarmee multi-materiële 3D-prints geproduceerd kunnen worden. Recent werden de werken van Ervinck daar geprint. De wereldprimeur van de vijf sculpturen vond onlangs plaats op de beurs Euromold in Frankfurt van 25 tot 28 november. De werken werden gepresenteerd naast de werken van Eyal Gever en Neri Oxman. Vanaf nu zullen deze wereldwijd te zien zijn op verschillende beurzen en tentoonstellingen.

Stratasys staat, als een van ’s werelds meest geavanceerde printbedrijven, bekend om zijn 3D-print technieken. De meeste mensen zijn bekend met hun technologie voor de snelle productie van prototypes en 3D uitwerkingen van nieuwe design ideeën. Stratasys werkt voor klanten uit onder andere de architectuur sector en de medische sector. Niettemin begrijpen ze bij Stratasys dat, wanneer men excellente producten wil creëren, het belangrijk is onderzoek te doen naar de kruising tussen kunst en wetenschappen. Vanuit deze gedachte startte Stratasys een nieuwe samenwerking met de kunstenaar Nick Ervinck.

“Door het cultiveren van een kruisbestuiving tussen het digitale en het fysieke, tast Nick Ervinck de grenzen tussen verschillende media af. Hij ontleent technieken van de nieuwe media om het esthetische potentieel en de veerkracht van beeldhouwkunst, architectuur en design te bestuderen.

De kunstenaar maakt niet slechts autonome, geïsoleerde objecten, maar uit met zijn werken een bijzondere fascinatie voor de constructie van de ruimte, de fenomenologische beleving en belichaming ervan en de sculpturale inplanting. Studio Nick Ervinck geeft daarbij impulsen aan het ornament en koloniseert zodoende nieuwe virtuele of utopische territoria. Tijdens deze dynamische genese van de vorm smelten heterogene, strijdige concepten en paradigma’s samen tot één object, weliswaar bestaande uit gedifferentieerde deeltjes”,

aldus Studio Nick Ervinck.

Ervinck tracht beweging in een stilstaand beeld te scheppen. Binnen deze recente werken met Stratasys richt Ervinck zich op reflectie, kleur en beweging om zo beelden te scheppen die verwijzen naar een virtuele wereld. Toch lijken de sculpturen niet ontstaan binnen deze virtualiteit. Elk van de sculpturen zijn een weerspiegeling van een van de natuurelementen. GNILICER verwijst door de gekleurde lijnen naar de lichtcyclus uit de sciencefiction film TRON (1982) of naar de complexe computergrids van vandaag, terwijl de lijnen bij BRETOMER een verbeelding van mist of wind zijn.

GNILICER - Nick Ervinck

GNILICER – Nick Ervinck

BRETOMER - Nick Ervinck

BRETOMER – Nick Ervinck

MYRSTAW verbeeldt opspattend water. Ervinck gebruikte macro-opnames van water ter inspiratie. Dit beeld vormt een sculpturaal resultaat van een ontmoeting tussen natuur en technologie.

MYRSTAW - Nick Ervinck

MYRSTAW – Nick Ervinck

NOITULS en NOITENA tonen een mysterieuze beweging. Deze sculpturen ontstonden door het verweven van verschillende renders, elk gericht op reflectie, kleur en beweging. Deze beelden zijn een hommage aan Eadweard James Muybridge (1830- 1904), één van de eerste fotografen die via zijn ‘zoöpraxiscoop’ beweging kon visualiseren in een animatie. Geïnspireerd door deze baanbrekende prestatie, leggen veel 20e-eeuwse kunstenaars (Duchamp, Boccioni, Bala, etc …) beweging, emotie en tijd vast in hun eigen medium. Ervinck probeert hetzelfde te doen. Met behulp van 3D-software, heeft hij de kunsthistorische traditie vernieuwd. Net zoals fotografen experimenteerden met nieuwe technieken in het begin van de 20ste eeuw, probeert Ervinck nu de grenzen met 3D-printen te verleggen.

NOITULS - Nick Ervinck

NOITULS – Nick Ervinck

NOITENA - Nick Ervinck

NOITENA – Nick Ervinck

Er is momenteel geen enkele andere technologie in de wereld die in staat is deze unieke, transparante 3D-prints GNILICER, BRETOMER, MYRSTAW, NOITULS en NOITENA te produceren. We kunnen dus spreken van een uniek resultaat, een resultaat voortkomend uit een verrijkende samenwerking tussen Nick Ervinck en Stratasys.