fiets1 (1)

OBI: de eerste fiets die je zelf uit kunt printen

De Nederlandse studenten Stef de Groot en Paul De Medeiros zijn de geestelijke vaders van ‘s werelds eerste fiets die door iedereen met een 3D-printer te maken is. Het eerste prototype van de OBI was in juli klaar. Beiden werken nu aan een tweede prototype, waarna ze verwachten nog één aanpassingsronde nodig te hebben om een ​​eindresultaat te hebben. “We zijn nu bezig met het verbeteren van de geometrie van de fiets, het optimaliseren van het ontwerp van het frame, het toevoegen van een volledig functionele aandrijflijn en het integreren van een headset in de voorvork.”

De Groot en De Medeiros zijn studenten Industrieel Ontwerpen. “Het idee achter de OBI, wat staat voor Open Bicycle, is om een ​​fiets te maken die mensen thuis zelf kunnen aanpassen, uitprinten en in elkaar zetten”, zegt De Medeiros enthousiast. “Het zal de eerste écht modulaire fiets zijn. Elk deel kan gemakkelijk worden verwijderd en vervangen zonder dat er dure gereedschappen of speciale vaardigheden nodig zijn.”

Hij vervolgt: “Wij geloven in de kracht van open source design. Zodra we de eerste werkende fiets hebben gemaakt, maken we al onze ontwerpen voor iedereen beschikbaar om te verbeteren, aan te passen of ter inspiratie. We geloven in een toekomst waarin iedereen met toegang tot een 3D-printer en internet in staat is om producten te maken om te gebruiken in het dagelijks leven.”

fiets3 (1)
De twee begonnen het project met de ontwerpsoftware Solidworks en stapten later over op Fusion 360 van Autodesk. “We zijn overgestapt omdat we voor de fiets in eerste instantie organische vormen wilden gebruiken. Hiervoor is Solidworks minder geschikt dan Fusion 360. Het grappige is dat we uiteindelijk toch van de organische vormen hebben afgezien. We hebben echter vastgehouden aan Fusion 360 vanwege het gebruiksgemak, de grote hoeveelheid tools voor samenwerking, versiebeheer en cloud-toegang tot de bestanden.”

Op dit moment wordt PLA als materiaal gebruikt om te testen. “Dit is op de lange termijn niet het meest geschikte materiaal, maar voor nu kunnen we hiermee betrouwbare testprints maken. Ook daagt dit ons uit om de ontwerpen zo slim mogelijk te maken. We proberen ervoor te zorgen dat zelfs PLA sterk genoeg is om de krachten op te vangen. Alleen is het materiaal niet weerbestendig. Dit zal op de lange termijn moeten veranderen. Ook zijn we erg geïnteresseerd in de ontwikkelingen van recycled filament, bijvoorbeeld van the Better Future Factory. Op dit moment gebruiken we dat echter nog niet”, vertelt De Medeiros aan Ground3d. 

fiets2 (1)

Het zelf maken van de fiets zal zo’n 200 print-uurtjes in beslag nemen. “We denken dan ook niet dat deze fiets zal kunnen concurreren met bestaande fietsen, ook niet wat betreft performance. Echter is het voor ons een manier om de grenzen op te zoeken van wat er met 3D-printen mogelijk is.”

Waar je de bestanden voor de fiets kunt downloaden? Paul: “Op dit moment willen we A360 gebruiken om de bestanden openbaar te maken. Via een Typeform kunnen mensen laten weten dat ze de bestanden willen inzien. Een paar keer per week zullen wij dan geïnteresseerden toevoegen aan de openbare folder. Deze folder zullen wij gebruiken om, terwijl we de fiets ontwikkelen, bestanden erin te plaatsen. Er staat dus niet vanaf dag één een complete fiets in. Ons doel is om elke week een nieuw onderdeel openbaar te maken.”

Wordt vervolgd!