Peggy Bannenberg - 3D geprinte sieraden

Peggy Bannenberg @ het 3D Atelier

Peggy Bannenberg (1960) gebruikt 3D printen om unieke sieraden te vervaardigen. Ze studeerde onder andere aan de Rietveld Academie in Amsterdam en werkt als zelfstandig sieradeontwerper sinds haar afstuderen in 1986.

Haar werkwijze varieert van het gebruik van handgereedschap tot het maken van 3D-tekeningen met de computer. Door middel van 3D printen kan ze haar ontwerpen materialiseren. Of het nou kunststof is of titanium, Peggy gebruikt allerlei 3D printbare materialen om haar sieraden mee te vervaardigen.

Peggy: “De goudsmid vervormt met behulp van handgereedschap plaat en draadmateriaal tot nieuwe interessante vormen. 3D tekentechnieken met de computer maken het mogelijk om vormen in elkaar te schuiven of te repeteren met een precisie die handmatig niet te evenaren is. Deze tekeningen kunnen geprint worden in bijvoorbeeld nylon waarvan de eigenschappen als buigbaarheid, kleur, gewicht en uiterlijk, zich perfect lenen voor bijv. een armband.

De 3D printtechnologie maakt het mogelijk om vormen te bedenken die met andere technieken niet te realiseren zijn. In tegenstelling tot andere conventionele technieken, zoals zagen, knippen, schuren en frezen, wordt bij 3D printen het materiaal opgebouwd en niet weggehaald. Alleen het materiaal dat nodig is wordt gebruikt.”

Bekijk het werk van Peggy Bannenberg van 8 juni t/m 27 juli in het 3D Atelier in Arnhem!
_______________________________________________________________________________________________________________

Peggy Bannenberg (1960) works as an independent designer of jewellery and small products since her graduation in 1986. She is trained as a goldsmith and studied jewerelly design at the Rietveld Academy in Amsterdam. 

The jewellery is either unique or manufactured in small series with emphasis on wear ability. The techniques and materials that are being used vary between that of the goldsmith using hand tools and by making 3D drawings with the computer.

Printing technology makes it possible to create new forms that otherwise can’t be reproduced and opens new roads for innovative jewellery design.

The goldsmith reshapes sheet and wire material into a design with his hand tools, 3D drawing techniques in the computer however, make it possible to insert or repeat forms into an image with a precision that otherwise is not possible. These drawings can be printed in nylon that with its properties like flexibility, colour, strength, weight and surface texture is very suitable for use in, for example, a bracelet.

Check out Peggy Bannenberg’s work from the 8th of June until the 27th of July at the 3D Atelier in Arnhem!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *