Makerpoint2

The Scan – Makerpoint

In de wekelijkse rubriek ‘The Scan’ komen onze Ground3d Globe partners aan het woord.  Interview door: Maud Zegger.

Ground3d Globe’s partner
Makerpoint is een retailconcept, een keten van 3D-concept stores. Ze verkopen producten voor makers; waaronder 3D-printers, 3D-scanners, 3D-materialen en nog veel meer. Makerpoint biedt niet alleen producten, maar ook diensten aan, namelijk een 3D-print-service, een 3D-ontwerp-service en een 3D-scan-service.  Ook doet het bedrijf aan support, reparatie en onderhoud van de verkochte producten.

Makerpoint heeft als doel de drempel voor 3D-printen te verlagen voor de consumenten én professionals. De huidige software en producten zijn erg gebruiksvriendelijk geworden, met als gevolg dat er steeds meer consumenten en bedrijven op de 3D-markt terecht komen, maar er is veel behoefte aan fysieke winkels waar ze terecht kunnen voor advies en ondersteuning. De oprichters hebben dan ook bewust voor het concept store principe gekozen, om mensen op deze manier  kennis te laten maken met 3D.

Alle MakerPoint winkels zijn heel toegankelijk en gemakkelijk te bereiken.  Er zijn nu vier vestigingen van Makerpoint: Arnhem,  Eindhoven, Maastricht en Harlingen. Binnen Makerpoint wordt er gebruik gemaakt van het franchise concept. Het bedrijf is druk bezig met het uitbreiden van zijn concept stores in Nederland. In Arnhem, de eerste Makerpoint vestiging, sprak Ground3d met mede-eigenaar Sander Smit.

Hoe bent u terecht gekomen in de 3D-printindustrie?
“Ik kom uit de maakindustrie en was tot 2013 directeur bij 3D Worknet in Ede. Ilko Bosman was destijds mede-eigenaar van Freedom of Creation in Amsterdam en één van mijn klanten. Samen met Ilko en mijn vrouw Esther, die ook een aantal jaren werkzaam is geweest bij 3D Worknet, heb ik eind 2013 MakerPoint opgericht. We zijn een echte vakhandel. Klanten worden bij ons dan ook vakkundig geholpen. Het is belangrijk om de klantwens te vertalen naar de oplossing die je kunt bieden.”

Hoe komt Makerpoint aan opdrachten/ hoe weten belanghebbenden van uw bestaan af?
“Allereerst ben je als winkel lokaal heel goed zichtbaar. We bevinden ons in de grote winkelstraat van Arnhem, waardoor er dagelijks veel mensen langs de winkel open. We doen veel aan landelijke marketing voor alle vier de vestigingen, onder andere middels het platform Ground3d. Daarnaast bezoeken we regelmatig beurzen en evenementen en doen we aan online marketing om ervoor te zorgen dat we online goed zichtbaar zijn voor de doelgroep. Positieve mond-tot-mond communicatie is echter ook een goede tool waardoor we meer klanten krijgen. Naast samenwerking met onder andere de Hogeschool van Arnhem en de Hogeschool van Nijmegen zijn we een pilot gestart met Shapeways, waarbij  personen gescand  worden  en een beeldje van zichzelf ontvangen.”

Wat is de leukste opdracht die u ooit heeft gehad?
“We vinden de dagelijkse praktijk erg leuk. Het winkelconcept spreekt ons zeer aan. We verkopen onze producten en diensten aan consumenten en professionals in de industrie, de creatieve sector, de medische wereld, het onderwijs en nog veel meer. Deze diversiteit en dus eigenlijk het totaalplaatje van ons werk is datgene wat wij zo leuk vinden, niet een specifieke opdracht.”

Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen wat betreft Makerpoint?
“We worden steeds breder in het productassortiment. We hebben niet langer alleen 3D-printers en 3D-scanners, maar hebben tegenwoordig steeds meer producten hieromheen, zoals LittleBits maker kits. We zijn altijd op zoek naar printers die een toevoeging kunnen zijn op ons assortiment, hierin testen we dan ook heel veel. Op het gebied van scannen zijn er ook zeker interessante ontwikkelingen. De komst van de zeer gebruiksvriendelijke Structure Sensor is een hele gave ontwikkeling binnen 3D-scannen. Hierbij is het mogelijk om de scanner op een iPad te klikken en dit maakt het voor een grote doelgroep toegankelijk om te 3D-scannen.”

Waarom zou Makerpoint  over vijf jaar niet meer bestaan?
“De ontwikkelingen gaan zo verschrikkelijk hard, het is noodzakelijk om alert te blijven. Als we niet goed opletten, dus niet goed inspelen op de ontwikkelingen en technieken die gaande zijn, is het mogelijk dat het bedrijf over 5 jaar niet meer zal bestaan. Er komt vrijwel iedere dag wel een nieuwe 3D-printer op de markt. Ook is het belangrijk om goede keuzes te blijven maken als retail onderneming. Hierbij dien je onderscheid te maken tussen online en offline verkopen. De beleving van de klanten in de winkels is erg belangrijk en er moet goed gekeken worden naar de optimale combinatie met de webshop.”

Waarom zou Makerpoint over vijf jaar nog wel bestaan?
“We zijn de beste vakhandel van 3D- en maker-producten en zijn in staat de technologie toegankelijk te maken voor professionals en consumenten. Het juiste advies en perfecte service zijn hierbij zeer belangrijk. In 2016 is er een MakerPoint Store in bijna alle delen van het land dus voor iedereen dichtbij. Niemand weet echter hoe de wereld er over 5 jaar uit ziet, dus je moet alert blijven en niet achterover gaan leunen.”

Loopt Makerpoint nog ergens tegenaan?
“De dingen waar we af en toe tegen aan lopen zijn algemene retail belemmeringen, zoals de nog altijd hoge huren van winkelpanden. Andere punten waar we soms tegen aan lopen kunnen we vaak zelf oplossen. Het aanbod van 3D-printers is heel groot dus het is belangrijk om een goede selectie te maken, dit is soms best lastig maar zeker ook erg leuk.  Het is een erg gave tijd waarin zoveel mogelijk is en de kansen groot zijn, van echte blokkades waar we tegen aan lopen is niet echt sprake.”

Waar bent u het meest trots op?
“We zijn er heel trots op dat we in een kleine 2 jaar zijn doorgegroeid tot de winkelketen die we voor ogen hadden. Als het zo doorgaat, zal de groei zich ook voortzetten.  De basis hiervan zijn onze tevreden klanten. Daar werken we iedere dag keihard voor.”

Waar wil Makerpoint in investeren?
“We investeren eigenlijk nog steeds elke dag in van alles en nog wat. Een deel van de investeringen gaat naar de nieuwe vestigingen, hoewel die grotendeels via ons franchise netwerk gaan. Ook zullen we blijven investeren in het testen van nieuwe producten. De website heeft afgelopen week nog een update gehad en we werken hard aan verdere automatisering van alle processen binnen de winkelketen. Zo zijn er dus vele verschillende dingen waarin wij willen blijven investeren.”

Bekijk het profiel van Makerpoint op Ground3d Globe.