3D-geprinte kerstbal door cunicode (via Shapeways)

Volgend jaar meer 3D-geprinte cadeautjes onder de boom

Onze kerstboom staat straks natuurlijk vol met 3D-geprinte ornamenten, maar dat geldt niet voor veel huiskamers. In het vandaag gepubliceerde rapport “Zie ginds komt de printer” concludeert ABN AMRO, dat daar vanaf volgend jaar verandering in zal komen. Volgens het rapport is de Nederlandse consumentenmarkt voor 3D-printen  in 2013 definitief ontwaakt en zullen 3D-geprinte producten de consumentenmarkt vanaf volgend jaar veroveren.

3D-printen is nog toegankelijker geworden voor consumenten
Er zijn meer materialen beschikbaar, waarmee digitale ontwerpen gematerialiseerd kunnen worden. Hierdoor is het aanbod van 3D-geprinte producten gestegen. Ook het aantal 3D-print webshops is gestegen. Via deze webshops is het niet alleen mogelijk om kant-en-klare producten te kopen, voor steeds meer producten geldt, dat de consument het product kan aanpassen naar eigen wensen voordat het geproduceerd wordt. Om je eigen ontwerpen te kunnen maken, is het noodzakelijk om met ontwerpsoftware te werken. Deze software is eenvoudiger en gebruiksvriendelijker geworden. Daarnaast verlenen servicebureaus 3D-print diensten, denk aan 3D-tekenen of het bestellen van eigen ontwerpen in diverse materialen. Nederland telt op dit moment zo’n 12 professionele servicebureaus, ruim 20 webshops en dit aantal groeit maandelijks.

Zelf aan de slag
Er zijn inmiddels veel (betaalde en gratis) apps en software waarmee consumenten zelf creatief aan de slag kunnen met ontwerpen. Maar ook het aanbod van gedeelde 3D-printers is groeiende. Het Nederlandse netwerk van 3D Hubs telt nu ruim 270 printers, met de hoogste concentratie in de Randstad en rond Eindhoven. Ook in het buitenland opgestarte netwerken als Makexyz.com en 3Dpinpoint.me bieden hubs in Nederland aan. Bovendien telt Nederland wereldwijd de meeste Fablabs (22) per inwoner. Fablabs zijn werkplaatsen waar technici, ontwikkelaars, uitvinders en hobbyisten op coöperatieve basis apparatuur delen.

In de internationale 3D-markt hebben webshops en servicebureaus in 2012 zo’n 600 miljoen euro omgezet. Dit is een groei van 26 procent ten opzichte
van 2011. Door de groeiende interesse van consumenten, ruimere toepassingen, meer en goedkopere grondstoffen verwacht ABN AMRO dat deze
groei in hetzelfde tempo aanhoudt en in 2015 ruim 1,2 miljard euro zal bedragen.

Innovatieve ondernemers aan zet
Volgens ABN AMRO ligt in Nederland het initiatief vooral bij de creatieve consument. Anders dan bijvoorbeeld in de VS en het Verendigd Koninkrijk, nemen grote winkelketens in eigen land een afwachtende houding aan.  “Ook al is de schaal per initiatief misschien nog bescheiden, de optelsom van al deze initiatieven maakt samen een grote en veelbelovende markt. Dit blijkt uit het grote aantal ontwerpers, de explosieve groei van 3D-print webshops, fysieke 3D-printwinkels en het aantal geregistreerde printers bij mensen thuis”, zegt David Kemps, Sector Banker Industrie van ABN AMRO. “In 3D-printing komt een aantal trends samen, zoals de hang naar persoonlijke aandacht, authenticiteit, ambachtelijkheid en zelf doen. Je zult zien dat in 2014 veel meer zelf geprinte cadeautjes in de zak zitten of onder de boom zullen liggen.”