3D-printen en crowdfunding: Werkt het? (part 2)
In ons vorige blog hier op Ground3d.nl hebben wij jullie verteld over onze Kickstarter campagne die wij hebben gelanceerd rondom onze nieuwe 3D naam sleutelhangers. Deze campagne heeft 30 dagen gelopen van 17 november tot 17 december en was voor ons puur bedoeld als marketing, waarbij het uiteraard leuk zou zijn als we al wat bestellingen zouden ontvangen.
Om maar meteen ter zake te komen, het viel ons nog niet mee om als relatief klein Nederlands bedrijf een plek te vinden tussen het overweldigende aanbod van de meest futuristische producten.
De bezoekers van Kickstarter lijken vooral oog te hebben voor technische hoogstandjes en minder voor een business model waarmee een solide bedrijf opgebouwd kan worden.
Een Kickstarter campagne die het bijvoorbeeld zeer goed gedaan heeft, is die van ‘The Coolest Cooler’. Dit is een koelbox met werkelijk alle opties die je je maar kunt bedenken, een bluetooth speaker, een blender, een ingebouwd picnic set, een flessenopener, een USB-oplader en oh ja niet te vergeten; hij kan ook nog je biertjes koud houden. Onze ervaring is dat men op Kickstarter op dit soort gadgets kickt. Overigens is achteraf gebleken dat de leverancier van koelboxen grote moeite heeft om ze op tijd te leveren en dat de blender van slechte kwaliteit is. De vraag is bij ons gaan rijzen of ‘hightech pre sale platform’ niet een betere term voor Kickstarter is dan crowdfunding platform, maar dat terzijde.
Voor ons was de campagne als marketing bedoeld, maar als je echt afhankelijk bent van een funding om je business model te realiseren, moet je goed bedenken bij welk platform jouw product, dienst of software het beste aansluit. Als je een lokale dienst aanbiedt, zorg dan dat je lokaal een campagne opzet met bijvoorbeeld tegoedbonnen die men later in je winkel uit kan geven. Ben je software aan het bouwen en heb je funding nodig, zoek het dan vooral eerst in Nederland. En heb je een futuristisch product met veel free publicity waarde, ga dan wereldwijd op bijvoorbeeld Kickstarter.
Naast de keuze voor het platform dat je gebruikt, is het ook belangrijk om ‘normale’ marketing te gebruiken om je crowdfunding campagne onder de aandacht te brengen. Alleen het aanmelden bij een crowdfunding platform is niet voldoende, dus schroom niet om het rond te vertellen!
Uiteindelijk heeft het ons wel opgeleverd wat wij zochten, ondanks dat de campagne met de hakken over de sloot gefund is. Het belangrijkste was echter dat wij ons product konden tonen aan de buitenwereld terwijl wij intussen verder konden bouwen om de online ontwerp tool te perfectioneren.
Inmiddels staat de website www.sleutelhangerMaken.nl live en is het voor iedereen mogelijk om online voor een klein bedrag een coole, gepersonaliseerde 3D naam sleutelhanger te ontwerpen en te bestellen.
Over Moogue
Moogue is een jong en creatief bedrijf dat als doel heeft de consument eenvoudig zijn eigen producten te laten ontwerpen.
Moogue staat voor; keuzevrijheid, authenticiteit, design en gemak.
Alle producten van Moogue zijn uniek en door iedereen eenvoudig online te ontwerpen en bestellen.
In onze blogs zullen wij proberen om een inkijk te geven in de zaken waar wij tegen aan lopen binnen Moogue.